2012. december 19., szerda

Hímzett tubeteika

Még júliusban írtam arról, hogy belekezdtem egy nagyobb hímzési munkába, konkrétan a kora középkori kun köntösöm hímzésébe, ill. varrásába. Eredeti terv az volt, hogy már a májusi ogrodzienieci viking/szláv rendezvényre ebben fogok menni, ehhez képest a szeptemberi Sereggyűjtőre (erről majd később) lett kész. Mivel az alapanyagul szolgáló gyapjú ára nem két forint volt, nem akartam nekiugrani ész nélkül.


A kiszabott köntös anyagmaradékaiból kivágtam egy darab anyagot, ezen próbáltam ki egyrészt a magát a láncöltést, másrészt magát a mintát is. Úgy voltam vele, hogy ha nem lesz túl ronda, max. lesz belőle tubeteika.
A tubeteika vagy tübätäy egy közép-ázsiai sapkaféle, melyet manapság Tádzsikisztánban, 
Kazahsztánban, Kirgizisztánban és Üzbegisztánban, valamint Oroszország muszlimok által lakott területein (elsősorban a tatárok) viselnek. Története századokra nyúlik vissza, számos antik képzőművészeti alkotáson visszaköszön. Formája és díszítettsége mindig attól függ, hogy melyik régióban készült, illetve férfi, nő vagy kisgyerek a viselője.


Ahogy a képek is mutatják, végül a hímzett gyapjúdarabból lett egy kerek szabású tubeteika. Most is megküzdöttem a minta felvitelével, a gyapjú baromira nem akarta az igazságot, illetve a mintarajzoló ceruzát.
Ráadásul az anyag nem fért bele a hímzőkeretbe, naná, hogy jócskán összehúzta a gyapjút a fonal. A legtöbb fejtörést a minta megrajzolása okozta, a rendelkezésemre (nem vagy alig) álló leletek a középkori kun női viseletekről nem bizonyultak felhasználó-, ill. rekonstruálóbarátnak.


Hitelességre törekvő hagyományőrzés szempontjából elítélhető módon rokon, ill. szomszédos törzsek mintáit kezdtem el nézegetni, majd alkalmazni, bár igyekeztem olyat tervezni, ami hasonlít a kunbabákon ábrázolt sormintákhoz. Mivel már a bordó szín is kétesélyes ekkora felületen, maradjunk annyiban, hogy lett egy hímzett, kaftánszerű kabátom és egy sapkám.


1 megjegyzés:

  1. Karácsony készül, emberek!
    Szépek és tiszták legyetek!
    Súroljátok föl lelketek,
    csillogtassátok kedvetek,
    legyetek újra gyermekek,
    hogy emberek lehessetek! Wass Albert
    Áldott ünnepeket kívánok! Holdgyöngy

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...