2012. március 28., szerda

Magyar népi motívumok kortárs porcelánon

Ismeritek a modern magyar porcelán/kerámia művészetet? Bevallom, én csak hellyel-közzel, pedig elég komoly hagyományai vannak a magyar porcelángyártásnak, és én is gyűjtögettem a magyar porcelánok bizonyos típusait. Herendi, Zsolnay, Hollóházi vagy Draschen porcelán étkészlet, esetleg nipp a legtöbb háztartásba vagy vitrinszekrénybe bejutott, de manapság szerintem nem sok kortárs kerámiaművészt vagy porcelántervezőt ismerünk. Én a napokban bukkantam Boldizsár Zsuzsa műveire, aki a Herendi és Hollóházi porcelánmanufaktúráknak is tervezett, ill. számos komoly ösztöndíjat söpört be. Nálam természetesen azért lett nyerő, mert ugyan az ő tervei is a magyar népi motívumokon alapulnak, de mégis eltudott szakadni az elcsépelt, álkalocsai "magyaros" díszítéstől, és bátran fordult a magyar motívumkincs kevésbé sztárolt képviselői felé, legyen szó akár kereszthímzéses motívumokról Tardról vagy Bogdándról, vagy mézeskalács ütőfákról.
Képek: Boldizsár Zsuzsa


Tardi keresztszemes hímzés mintája egy vászonkötényről


Mezőkövesdi matyó motívumok vonalakban és domborítva



Rátétes és hímzett motívum egy XIX. századi szentgáli cifraszűrről


Selmecbányai mézeskalács ütőfájáról származó babamotívum


Pásztor motívum egy spanyolozott tükrösről, melyet Király Zsiga, egy dunántúli juhász készített a XIX. században


Erdélyi keresztszemes hímzés motívuma, mely pávákkal körülvett életfát ábrázol


Pávát ábrázoló keresztszemes minta a szilágy megyei Bogdándból 

1 megjegyzés:

  1. Ikeás cuccokat vásárol a fél ország, pedig ezeket is vehetnénk, ha szélesebb körben terjesztenék és persze olcsóbban. Olyan nagy a népművészeti kincsünk, itt van néhány gyönyörű példa rá, hogyan kellene használnunk napjainkban. Biztos siker lenne.

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...