2012. november 9., péntek

Babaöltöztetés - 2. rész

Kalocsa vidéki babám következő ruhadarabjai sem mostanában készültek, de botrányosan rossz blogoló vagyok, hónapokkal (van, hogy egy évvel később) posztolok be elkészült munkákat, lefotózott eseményeket. Sajnos javíthatatlan vagyok, sokezres fordulatszámon pörgök mindig, néha már én sem tudom követni saját magam. Maradnak az időben megcsúszott posztok.


Szóval következzen a hónapokkal ezelőtt elkészült alsószoknya, ill. alsószoknyák, mert végül 3 darab lett belőle. A Magyar Néprajzi Lexikon szerint ennek az öltözetnek csak sokszoknyás változatait ismerjük. Egy-egy leány három garnitúra alsószoknyát kapott a kelengyébe: egy fehéret, egy rózsaszínt és egy világos kéket. Ezenkívül alsószoknya készült a megfakult, megkopott felsőszoknyából is, melyet a fiatalok pirossal, az idősebbek fekete anyaggal szegtek fel alul. Négy-öt alsót is felvettek egymásra, s ünnepen mindezekre nagy kerek farpárnát is tettek, hogy kerek legyen a felsőszoknya.

Szerintem meg lemásoltam a Mira nagymamája által varrt alsószoknyát. Mert már megint nem találtam anyagot arról, hogy hogyan nézett ki az a bizonyos alsószoknya Kalocsa vidékén. Mármint a derekát hogyan oldották meg. Úgyhogy én szépen összehúztam mindet, ami nekem azért is praktikus, mert így végre valami derékszerűséget tudok varázsolni a kicsit formátlanra sikeredett babatestre. Az már egy másik kérdés, hogy ez majd mennyire lesz zavaró, amikor elkészül a felsőszoknya.

Elsőkörben két szoknyát varrtam meg, fehéret, az alján csipkeszegéllyel (újabb dilemma az autentikusság oltárán), majd a kezembe akad egy vastagabb csík halványrúzsaszíny textil. Még a baba testéhez vettem, de aztán sikerült találnom egy sárgásabbat, ami megmentett attól, hogy rúzsaszíny teste legyen. Ő továbbra ott lapult a felhalmozott textilgyűjteményem alatt, remélve, hogy elkerüli a figyelmem. Merthogy én amúgy utálom a rúzsaszínyt. De nagyon. Egyetlen forma, ahogy nem böki a szemem, az a természet alkotta virágszín.

Aztán a Magyar Néprajzi Lexikon kihúzott a pácból. A rúzsaszíny textildarabkát sem kellett körbehordanom, mint egy véres rongyot, hogy mit kezdjek vele. Szóval hordtak rúzsaszíny alsószoknyát is? Hát nesze, baba kapott rúzsaszíny alsószoknyát. Került rá fehér csipkeszegés is, hogy még véletlenül se lássam, ha rajta van a babán...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...